Hemundervisning a là Anngela

I måndags var det nationellt prov och B var hemma. I sig tycker jag att det var bättre, men samtidigt märker jag att han blir mer och mer medveten om att han är exkluderad. Söndag kväll ber jag därför B att ladda upp skoldatorn och förbereder honom på att vi på måndagen ska titta på övningarna i svenska som specialpedagogen lagt upp.

Tvärnit 1: ”Jag hatar svenska.”

Gick all in och berättade gestikulerande om alla roliga övningar vi kunde göra och att vi inte alls behövde låsa fast oss vid datorn. Efter att ha kommenterat att eftersom jag gillar att skriva behöver det inte betyda att han gör det, blev han tyst och lät diskussionen vara till dagen efter.

Tvärnit 2: ”Jag tänker inte röra den där datorn.”

Insåg att målsättningen med att jobba med svenskan var för snäv och att det jag egentligen ville åstadkomma var att få honom att fokusera på något annat än Youtube och dataspel en stund.

Övergav tanken på skoldatorn och lyckades övertyga honom om att läsa en kvart Kalle Anka i stället och sedan berätta för mig vad historien handlade om. Det funkade toppen! Igår körde vi samma sak, fast då fick han beskriva en av huvudpersonerna och vad denne gjorde och kände. Det gick också som en dans så idag fick jag lite hybris och tog fram Alfapet.

DET var jobbigt och tag alldeles för lång tid!! Direkt blev morgondagens skola lidande. 🙁 Försökte vända runt igen och två avsnitt Pokemon senare och en försäkran om att vi hade jobbat färdigt i ”Anngelas skola” för denna vecka, landade han i att han kanske orkar i morgon. Hälften vunnit! (Snacka om att det är som att försöka balansera på slak lina ibland.)

Har några fler idéer på lut med saker vi kan göra som inte skriker skola men som ändå övar färdigheter, tar dock gärna emot tips om fler!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: