Att sova eller inte sova…

Man skulle kunna tro att en person som är hyperaktiv på dagen skulle kunna sova gott när kvällen kom, eller hur? Men hjärnan går på högvarv även då och eftersom det är så fruktansvärt tråkigt att sova, har läggningen ofta varit ett moment som tagit både tid och energi.

Sömn har aldrig varit prioriterat i sonens ögon. När han var mindre tog det timmar innan han kunde varva ner tillräckligt mycket för att kunna somna, bara för att sedan vakna igen vid fyra-tiden redo för nya upptåg. En period sov vi bokstavligen varannan natt och jag trodde att jag skulle gå under av trötthet!

Sömnbrist kan få vem som helst att tappa sugen och det är svårt att komma på nya idéer och anpassningar när hjärnan känns som kall havregrynsgröt. Därför kommer här några tips på vad som fungerat för oss genom åren, håll till godo och sov gott!

  • Låt nedvarvningen ta sin tid och följ samma rutin varje kväll.
  • Vi har skärmfri tid efter kl. 18, vilket betyder att dator och mobil är off limits. Något som genomförs under vilda protester kan jag säga, men som visat sig vara väldigt effektfullt för sömnen.
  • Streaming-tjänster är suveräna! Vi brukar följa en serie i taget och se ett avsnitt eller två varje kväll och eftersom alla vet vad vi ska se blir det aldrig något tjafs om fjärrkontrollen. Det blir heller ingen utdragen väntan till nästa avsnitt, något som passar rastlösa själar mycket bra!
  • Kl. 20 är det sängdags. Kombinationen ljudbok och serietidning har fungerat väldigt bra som nedvarvning för att slutligen kunna somna vid 21-21:30.
  • Melatonin, jag ska skriva ett inlägg om medicinering vid ett senare tillfälle, men vill bara nämna det nu. Tillskott av melatonin, kroppens egna sömnhormon, är en hjälp och ingen quick-fix. Följer vi inte stegen ovan spelar det ingen roll om han har fått melatonin eller inte, kvällsrytmen är rubbad och både nattsömnen och dagen efter kommer att påverkas.
  • Det är en fröjd att barnprogrammen inte är begränsade till Björnes magasin längre. Oftast finns det alltid något man kan sätta på, även om klockan är fyra på morgonen. Vilket gör att övriga familjen kan få sova en stund till.
  • Begränsningar! Idag finns det ett enormt utbud som är tillgängligt 24-7. Tv-serier, dataspel och appar kan vara förträffliga ur både nöjes- och hjälpmedelssynpunkt, men det kan lätt bli för mycket om man själv har svårt att begränsa sig. Därför gömmer jag undan mobil och laptop, samt sätter lösenord på den stationära datorn varje kväll. Om sonen skulle vakna mitt i natten lockas han då inte av att smyga upp och spela, utan kan kanske i bästa fall somna om.

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: